از شر خروپف و خرخر شبانه راحت شوید! + ۷ راهکار عجیب | بیماری

ما بیشتر یه مرد بزرگ هیکل با یه گردن کلفت رو به عنوان یه خروپف کننده تصور می کنیم. هر چند، یه زن لاغر با یه گردن باریک می تونه به همون بلندی خروپف کنه. معمولا، به مرور که افراد سن بالا تر می شن و زیاد شدن وزن پیدا می کنن، خروپف بدتر می شه.   شمام جز اون […]

ما بیشتر یه مرد بزرگ هیکل با یه گردن کلفت رو به عنوان یه خروپف کننده تصور می کنیم. هر چند، یه زن لاغر با یه گردن باریک می تونه به همون بلندی خروپف کنه. معمولا، به مرور که افراد سن بالا تر می شن و زیاد شدن وزن پیدا می کنن، خروپف بدتر می شه.

  شمام جز اون دسته از کسائی هستین که هنگام خواب خروپف می کنین و خواب ناز رو به بقیه حرام می کنین یا جز دسته دوم که از خواب ناز محروم هستین و چاره ای ندارین صدای خروپف بقیه رو تحمل کنین؟

: از شر خروپف و خرخر شبونه راحت شید! + ۷ راه حل عجیب

خروپف چیه؟

خروپف مثل تموم صداهای دیگه به وسیله ارتعاشاتی ایجاد می شه که ذراتی رو در هوا جهت ایجاد امواج صوتی ایجاد می کنن. مثلا، وقتی که ما صحبت می کنیم، تارهای صوتی ما جهت تشکیل صدا ارتعاش پیدا می کنن.

وقتی که معده ما قار و قور می کنه (borborygmus)، معده و روده های ما همینطور که غذا از بین اونا حرکت می کنه مرتعش می شن. در حالیکه ما در خواب هستیم، جریان هوای پر تلاطم می تونه دلیل شه بافتای بینی و گلو مرتعش شن و موجب خروپف می شن.

دلایل اصلی خروپف چیه؟

در حالیکه ما نفس می کشیم، هوا تو یه جریان یکنواخت از بینی و دهن ما به ریهامون به داخل و خارج جریان پیدا میکنه. وقتی که ما می شینیم و به آرومی نفس می کشیم تقریباً صداهای معدودی وجود دارن. وقتی که ما ورزش می کنیم، هوا با سرعت بیشتری حرکت می کنه و همون طوری که ما نفس می کشیم بعضی صداها رو تولید می کنه. وقتی که ما در خواب هستیم، ناحیه پشت گلو بعضی وقتا باریک می شه.

همون اندازه هوا که از میون این روزنه کوچکتر عبور می کنه می تونه دلیل شه بافتایی که روزنه رو محاصره می کنن مرتعش شن، که اینطوری می تونه دلیل صداهای خروپف شه. افراد جور واجور که خروپف می کنن ممکنه دلیلای زیادی واسه باریک شدن این ناحیه در پشت گلو داشته باشن. باریک شدن می تونه در بینی، دهن یا گلو باشه.

هر فردی می تونه خروپف کنه. بیشتر، افرادیکه به طور منظم خروپف نمی کنن پس از یه مریضی ویروسی، پس از نوشیدن الکل، یا وقتی که بعضی داروها رو مصرف می کنن، خروپف رو گزارش می کنن. تحقیقات تخمین میزنن که ۴۵% مردان و ۳۵% زنان به صورت منظم خروپف می کنن. افرادیکه خروپف می کنن می تونن هر نوع بدنی داشته باشن.

ما بیشتر یه مرد بزرگ هیکل با یه گردن کلفت رو به عنوان یه خروپف کننده تصور می کنیم. هر چند، یه زن لاغر با یه گردن باریک می تونه به همون بلندی خروپف کنه. معمولا، به مرور که افراد سن بالا تر می شن و زیاد شدن وزن پیدا می کنن، خروپف بدتر می شه.

تنفس دهانی و خروپف

همونطور که در بالا بحث شد، ما به طور طبیعی می خوایم که از راه بینی تنفس کنیم. به دلیل انسداد راه های بینی بعضی افراد نمی تونن از راه بینی شون تنفس کنن. این مسئله می تونه با انحراف تیغه، آلرژیها، عفونتای سینوسی، تورم مخروطا، یا آدنوئیدهای بزرگ ایجاد شه.

در بالغین، معمولترین علل انسداد انحرافات تیغه ای به وجود اومده به وسیله شکستگی بینی یا تورم بافتی به وجود اومده به وسیله آلرژیها هستن. در کودکان، بیشتر آدنوئیدهای بزرگ دلیل انسداد هستن. پس افراد با انسداد راه هوایی بینی که باید از راه دهانشون تنفس کنن بعضی وقتا “دهانی تنفس کننده” نامیده می شن. بیشتر دهانی تنفس کنندگان خروپف می کنن، چون جریان پیدا کردن هوا از راه دهن دلیل ارتعاش قویتر بافتا می شه.

وضعیت خوابیدن و خروپف

وقتی که ما خواب هستیم، معمولاً (هر چند نه همیشه) دراز می کشیم. جاذبه جهت فشار آوردن روی تموم بافتای بدن عمل می کنه، اما بافتای گلو تقریباً نرم و شل هستن. پس، وقتی که ما روی پشت خود دراز می کشیم، جاذبه سقف دهن، زبون کوچیک و زبون رو به سمت عقب فشار میده. این مسئله بیشتر راه هوایی رو جهت ایجاد تلاطم در جریان هوا، ارتعاش بافت و خروپف باریک می کنه. بیشتر، اگه به خروپف کننده با ملایمت یادآوری شه (با آرنج به دنده ها) که به پهلویش بچرخد، بافتا دیگه به سمت عقب فشار داده نمی شن و خروپف کردن کم میشه.

داروها و الکل و خروپف

دلیل ریشه ای خروپف ارتعاش بافتا در بین تنفس کردنه. بعضی داروها مثل الکل می تونن منتهی به افزایش شل شدن درزمان خواب شن. بازم که عضلات سقف دهن، زبون، گردن و گلو بیشتر شل می شن، کلاپسای راه هوایی بیشتر می شه. این مسئله منتهی به کوچکتر شدن راه هوایی و ارتعاش بافتی بیشتر می شه. بعضی داروها به سطوح عمیق تر خواب کمک می کنن که هم اینکه می تونه خروپف رو بدتر کنه.

آدمایی که خروپف می کنن ممکنه یکی از مشکلات زمینه ای زیر رو داشته باشن :

– قدرت انقباضی ضعیف ماهیچه ها در زبون و گلو

وقتی که ماهیچه ها در اثر مصرف الکل یا داروهای خواب آور زیادتر از اندازه شل شده باشن، زبون به عقب و داخل راه هوا میفته، یا اینکه ماهیچه های گلو از دور و بر به داخل راه هوایی کشیده می شن. این وضعیت هم اینکه می تونه در طول خواب عمیق هم اتفاق بیفته.

– راه های هوای بینی بسته شده

تو یه بینی گرفته یا کیپ شده واسه کشیدن هوا به داخل نیاز به تلاش بیشتریه. این حالت یه مکش شدید در گلو بوجود میاره و بافت نرم گلو رو به هم می چسبوند و باعث خروپف می شه. پس خروپف بیشتر فقط در زمان فصل آلرژی یا سرماخوردگی یا عفونت سینوسی اتفاق می افته.

هم اینکه بدشکلی بینی یا دیواره بینی مثل انحراف تیغه بینی (تغییر شکل دیواره ای که یه سوراخ بینی رو از دیگری جدا می کنه) می تونه باعث اینجور انسدادی شه.

– تنگی مادرزادی بینی و حلق

پولیپ بینی

– احتقان بینی

– بزرگی لوزها

کودکان با لوزهای بزرگ بیشتر خروپف می کنن.

– بزرگی زبون

– چاقی

افراد چاق دارای بافت حجیم گردن هستن.

– بلندی کام نرم و زبون کوچیک

– معمولا خوابیدن در حالت طاق باز، خرخر رو شدید شدن می کنه.

اگه دارای شرایط زیر هستین حتما با دکتر مشورت کنین:

در حالی از خواب می پریدکه احساس خفگی می کنین

خروپف شما بقیه رو کلافه کرده

وقتی از خواب بیدار میشین، احساس سرحالی نمی کنین

در طول روز خسته هستین

با سر درد از خواب بیدار میشین

نمی تونین تمرکز کنین و یا مسائل رو یادتون باشه

دور و بریا تون فهمیده باشن که واسه چند ثانیه نمی تونین نفس بکشین

از شر خروپف خلاص شید

حدود یه سوم آدمایی که بین ۵۵ تا ۸۴ سال سن دارن خروپف می کنن. بر خلاف چیزی که بیشتر مردم تصور می کنن خروپف کردن یه مشکل در بدن شماس و می تونه در بعضی موار نشون دهنده مشکلات جسمی باشه. اما در مواردی هم خروپف کردن پدیده ایه که شما می تونین اونو با رعایت بعضی نکات بهتر کرد:

۱- به پهلو بخوابین. معمولا وقتی که شما به پهلو نخوابیده اید خروپفا سر و کله شون پیدا می شه.

۲-وزن کم کنین. در بعضی موارد وقتی که شما دچار اضافه وزن هستین و گردنتون از حد عادی کمی بیشتر چربی به خود میگیره به  راه تنفستون فشار میاد و در نتیجه خروپف می کنین .

۳- قرصهای آرامبخش هم در این مورد نقش آفرینی می کنن. معمولا با خوردن این قرصها ماهیچه های گردن و تنفسی حالت شل تری به خود می گیرن و تنفس رو دچار مشکل می کنن.

۴- اگه آلرژی دارین اونو درمان کنین. وقتی که شما از بینی نمی تونین نفس بکشین چاره ای ندارین که واسه تنفس از دهنتون استفاده کنین و این موضوع شما رو به خروپف کردن میندازه.  معمولا خوردن آنتی هیستامین ها واسه درمان گرفتگی بینی و حساسیتا پیشنهاد می شن.

۵- سیگار نکشید. سیگار کشیدن به مجرای تنفسی شما آسیب میرسونه.

۶- واسه خوابتون برنامه ریزی داشته باشین. در ساعت مشخصی به تختخواب برید و ساعات معینی بلند شین.

۷- اگه باردارین و خروپف می کنین حتما به دکتر مراجعه کنین. زنائی که هنگام بارداری خروپف می کنن فرزندان خود رو در خطر کمبود اکسیژن قرار میدن. اگه شما این نشونه ها رو دارین حتما با دکتر خود موضوع رو در میان بذارین.

۸- زیر سر خود رو بلند بذارین. اگه هنگام خواب بالش بلند استفاده کنین امکان خروپف کردنتون کمتره چون تنفس شما راحت تر صورت میگیره.

خرو پف یه عامل خطر واسه فشار خون بالا، مریضی عروق کرونر و مشکل قلبی است. شاید امتحان کردن این چند راه شما رو از خروپف نجات دهد.

۱٫ تحقیقات دانشگاه زوریخ نشون می ده که افراد بومی که از سازه های بادی استفاده میکنن کمتر دچار خروپف می شن.سازه های بادی موجب تقویت عضلات و منبسط کردن مجرای تنفسی میشه و به خاطر همین آدمایی که از این نوع سازه ها استفاده میکنن کمتر در برابر خروپف قرار می گیرن.

۲٫ بعضی از ورزشهای زبون منتهی به تشکیل بهتر ، ورزیدگی و در نتیجه قرار گرفتن بهتر اون در دهن میشه.واسه این ورزش اول با دو انگشت دهن خود رو به طور کامل باز کنین بعد اجازه بدین زبونتون به مدت سه ثانیه از دهنتون آویزون شه.

۳٫ یه قالب از پیش آماده شده رو میان دندانهایتان بذارین تا وقتی که خوابین مجرای تنفسیتان رو باز نگه داره.حواستون باشه اندازه اون به شکلی طراحی شده باشه که در خواب به داخل مجرای تنفسی سقوط نکنه.

۴٫ با عمل جراحی و کاهش حجم بافت نرم در مجاری بینی می تونین  لذت یه خواب عمیق رو تجربه کنین.

۵٫ اگه تحمل پوشیدن ماسک بر بینی و صورت خود در تموم طول شب رو دارین می تونین این روش رو هم امتحان کنین.

۶٫ ممکنه سر و صدای ایجاد شده به دلیل گرفتگی بینی و عفونت سینوسها باشه ، واسه حل این مشکل می تونین از شکلای جور واجور روان کننده های بینی ، قطره ها و یا اسپریا استفاده کرد.

۷٫ طب سوزنی می تونه این وضعیت رو با کاهش التهاب محلی برطرف کنه.

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *