از شاهی تا کدو حلوایی: زیر ذره بین متخصصان تغذیه | سبزیجات

از شاهی تا کدو حلوایی: زیر ذره بین کارشناسان تغذیه

در این مقاله می خوایم درباره سبزیجاتی صحبت کنیم که جزو بهترینای غذایی هستن. می خوایم اون قدر تاکید کنیم که هر وقت واسه خرید مواد غذایی رفتید یادتون باشه اینا واسه سلامتی تون خوب ان و باید در سبد غذایی تون باشن.

واسه ما خبرنگاران بخش سلامت، همیشه این سوال هست که صحبت کردن درباره شکلای جور واجور مریضی ها چقدر اطلاعات مردم رو بالا می بره؟ مخابره این حجم اطلاعات پزشکی به مردم کار درستیه؟ اصلاً مردم این همه مطلب سلامتی رو مطالعه می کنن و یا اینکه به خوندن میان تیترها اکتفا می کنن و حوصله تموم متن رو نداره؟ راستش رو بخواین بعضی وقتا که خودم در مورد مریضیا و به خصوص علائم مریضیا می نویسم این نگرانی رو دارم که نکنه ترسی در دل کسی بندازم و باعث نگرانی اش شوم. به خصوص اینکه همه انگار عادت داریم با خوندن مثل این مقالات دنبال نشونه های گفته شده در بدنمون بگردیم و دچار استرس شیم. بخاطر این به این نتیجه رسیدم که بیشتر در مورد تغییر سبک زندگی و گرایش هر چی بیشتر به تغذیه سالم بنویسیم و «پیشگیری بهتر از درمانه» رو اصل بذاریم. در مورد مواد غذایی سالم بیشتر بدونیم و تموم تلاشمون رو واسه سالم تر موندن انجام بدیم و بقیه ماجرا رو به دست طبیعت و البته خدا بسپاریم. در این مقاله می خوایم درباره سبزیجاتی صحبت کنیم که جزو بهترینای غذایی هستن. می خوایم اون قدر تاکید کنیم که هر وقت واسه خرید مواد غذایی رفتید یادتون باشه اینا واسه سلامتی تون خوب ان و باید در سبد غذایی تون باشن. لطفاً با ما همراه باشین.

و گریپ فروت که جزو بهترین منابع تامین کننده ویتامین C هستن بعد از

فلفل دلمه ای و در جایگاه های بعدی قرار دارن

سالم ترین و تاپ ترین مواد غذایی کدوم ان؟

شاید براتون باحال باشه که بدونین محققان دانشگاه پاترسون، بعد از بررسیایی که روی گروهی از میوه ها و سبزیجات انجام دادن لیستی از میوه و سبزیجات سالم جفت و جور کردن و ۴۱ مورد از بهترینای غذایی رو شناسایی کردن. محققان این میوه و سبزیجات رو از نظر ارزش غذایی مورد بررسی قرار داده و طبقه بندی کردن. در واقع این مواد غذایی از نظر ۱۷ ماده مغذی لازم مانند پتاسیم، فیبرهای غذایی، پروتئینا، کلسیم، آهن، زینک(روی)، ویتامین A، B6 ،B12 ،C ،D ،E ،K و چیزای دیگه ای به جز اینا بررسی شدن نه از نظر یه ویتامین یا یه ماده معدنی خاص.

 

حیرت انگیزان غذایی

شاهی

شاهی یا همون تره تیزک با تره تندک. این سبزی خوشمزه که حالا خوبیش اینه جایگاه خوبی در سبد سبزی خوردن ما ایرونیا داره طعم تقریباً تند و تیزی داره و جایگاه اول لیست کارشناسان از نظر مواد مغذی رو به خود اختصاص داده. در این لیست که سبزیجات خیلی از جمله کلم برگ، برگ چغندر، کلم راکت، کاهو و چیزای دیگه ای به جز اینا هم حضور داشتن، در رقابت با شاهی در جایگاه های بعدی قرار گرفتن. به نظر محققان شاهی پر از ویتامین A هستش. یافته های بررسیای زیاد نشون میده که این سبزی پرخاصیت به پیشگیری از بعضی از شکلای جور واجور سرطان ها کمک می کنه. از این گذشته باید بدونین که شاهی پر از ویتامین C هستش که شاه کلید داشتن یه سیستم ایمنی قوی حساب می شه. علاوه بر اینا شاهی شامل اندازه زیادی ویتامین k و کلسیم هم هست که واسه تقویت استخونا خوبه. اگه دنبال منابع گیاهی پروتئین هستین می تونین به این سبزی اعتماد کنین چون شامل اندازه کمی پروتئینه. این سبزی یکی از سبزیجات کم کالریه طوری که یه فنجون از اون فقط ۵ کیلوکالری به بدن میرسونه. از این پس اجازه ندین شاهیای داخل سبد سبزی خوردنتون زرد شن. قبل از هر چیزی شاهیا رو تا آخر بخورین. واسه تزیین غذاهایتان هم از این سبزی پرخاصیت استفاده کنین تا از خواص اون بیش ترین بهره رو ببرین.

 

جعفری

جعفری هشتمین جایگاه رو در این لیست از اون خود کرده. این سبزی معطر پر از ویتامین A ،C ،K بوده و یکی از تامین کننده های آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم هستش. بهتره بدونین که پتاسیم واسه کنترل فشارخون لازمه. دو فنجون جعفری خردشده شامل فقط ۳۵ کیلوکالریه. سالاد جعفری جفت و جور و بخورین. یه دسته جعفری در کنار پاستاها فوق العاده س. حتماً در کنار مرغ یا ماهی جعفری بذارین و بخورین.

 

آندیو یا کاسنی فرنگی

حالا خوبیش اینه کشت این سبزی پرخاصیت در ایران هم شروع شده. آندیو در جایگاه سیزدهم این لیست قرار داره. این سبزی جزو سبزیجات تردیه که زیر دندون صدا میده. طعم اون کمی شیرین بوده و انگار مثل طعم فندقه. هر برگ از این سبزی فقط ۱ کیلوکالری داره. آندیو هم اینکه

منبع : tebyan.net

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *