از سیر شدن چشم ها تا سیر شدن شکم | تغذیه سالم

از سیر شدن چشما تا سیر شدن شکم

● تا حالا با خود فکر کردین که بعضی افراد چیجوری سالای سال وزنشون رو تو یه محدوده ثابت حفظ می کنن؟

بیایید واسه چند دقیقه هم که شده، به عادتای درست و غلطی که به خاطر اونا هر روز از طرف خونواده، دوستان و همکارانمون مورد تشویق یا سرزنش قرار می گیریم، فکر کنیم. حتماً هر کدوم از ما به تعدادی از عادتای خوب و غلط می رسیم که ممکنه در نوع غذا خوردن ما هم رخنه کرده باشه و فرق ما با بقیه باشه.

این عادتا (همون عادتای غلط) اگه همیشگی شن، می تونن پس از یه مدت زمینه مریضی رو در ما شکل بدن. به این دلیله که می گن بهترین راه حل، ترک کم کم و آگاهانه اوناس. با این استدلاله که خیلی از کارشناسان تغذیه بهترین راه درمان چاقی رو اصلاح عادات غذایی می دونن، نه رژیم گرفتن و کم خوردن غذا.

● این چشمای قشنگتر

تا حالا با خود فکر کردین که این چشمایی که این همه به شما در دیدن هر چیزی کمک می کنن، می تونن دلیلی باشن واسه اضافه وزن شما. تازگیا تحقیقات نشون داده، نقش چشماتون در برآورد اندازه کالری ای که مصرف می کنین، بسیار بیشتر از نقش معده س. چشمای آدم می تونه بزرگتر از معده اون باشه، چون اگه چشماتون سیر شه، درواقع معده تون سیر شده.

پس چشم آدم نقش بسیار مهمی در دریافت کالری از غذای روزانه داره. واسه اثبات این موضوع، ۵۴ نفر بررسی شدن. اینطوری که به همه این افراد یه کاسه سوپ داده شد که اندازه سوپ و اندازه کاسه اون دقیقا برابر بود، فرقش اینه که نصف این افراد بدون این که بدونن، از کاسه ای استفاده کردن که ته اون به لوله هایی وصل بود و به آرومی و به طور نامحسوسی دوباره با سوپ پر می شد. شرکت کنندگان این تحقیق اصلا متوجه نشدن که کاسه سوپ اونا یواش یواش از سوپ پر می شه.

۱۷ نفر از کل شرکت کنندگان، زمان صرف سوپ ـ که حدودا ۲۰ دقیقه زمان برد ، ۷۳ درصد بیشتر از بقیه سوپ خوردند و ۱۱۳ کالری بیشتر گرفتن اما اونا تصور می کردن دقیقا به اندازه بقیه شرکت کنندگان سوپ خورده ان و اصلا بیشتر از بقیه احساس سیری نمی کردن.

این نتیجه نشون دهنده این مطلبه که درحقیقت، این چشمامون اندازه کالری دریافتی و سیر شدن و یا سیر نشدن رو تعیین می کنه و این موضوع اصلا به نفع ما نیس، مخصوصا اگه تو یه رژیم غذایی خاص به سر ببریم. به خاطر همین کارشناسان به خصوص واسه آدمایی که تحت رژیم هستن و به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت میدن، پیشنهاد می کنن ظرف غذای خود رو کوچکتر کنن.

شاید واسه شمام پیش اومده که با خوردن یه ساندویچ بزرگ احساس سیری کامل کردین اما اگه همون ساندویچ رو به قطعات کوچکتر تقسیم کنین، دیگه احساس قبلی رو نداشتین. تعداد ۱۲-۱۰عدد پسته و بادام و فندق ممکنه به نظر شما بسیار ناچیز بیاد اما اندازه کالری اونا شاید حتی با یه پیتزا برابری کنه. پس چشمامون در سیر شدن نقش بسیار مهمی دارن.

● شباهت وعده های غذایی به سیگار

شاید باورتون نشه، اگه بگیم که وعده های غذایی سریع و مدرن به اندازه سیگار واسه بدن زیان بار هستن. غذاهایی مثل همبرگر، سوسیس و کالباس، سیب زمینی سرخ شده به همراه نوشیدنیای گازدار، واسه بدن بسیار زیان بیارن، طوری که اگه کودکان از این وعده ها به طور مرتب استفاده کنن تا حد خیلی از اندازه هوش و قدرت یادگیری شون کم می شه. اثرات منفی این وعده های غذایی مثل تاثیراتیه که سیگار و مواد مخدر بر بدن افراد معتاد میذاره. بررسیا نشون داده، اعتیاد به وعده های غذایی آسون الوصول، ژنای عامل چاقی رو فعال می کنن. به این دلیله که خیلی از دولتا به کار گیری این مواد غذایی رو واسه کودکان منع کردن.

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *