از سیر تا پیاز خوب و بد رژیم گیاهخواری را بخوانید | تغذیه سالم

از سیر تا پیاز خوب و بد رژیم گیاهخواری رو بخونین

چند روز پیش تو یه مهمانی دوستانه، فهمیدم ۳ نفر از دوستانم، رژیم گیاهخواری دارن البته رژیمای هر کدوم از اونا با دیگری متفاوت بود؛ مثلا یکی فقط گوشت قرمز و سفیدنمی خوره، دیگری لب به دوغ، ماست و غذاهای شامل تخم مرغ هم نمی زد و از همه اینا افراطی تر، دوستی بود که ژله رو هم به خاطر منشأ حیوونی داشتن مصرف نمی کرد. با دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کردیم تا ببینیم که خوب و بد رژیمای گیاهخواری جور واجور چیه و آدمایی که اینجور رژیمایی دارن، باید چه نکتهایی رو در نظر بگیرن.

اولین مشکلی که واسه گیاهخوار به وجود میاد، کاهش دریافت یکی از منابع خوب پروتئین که همون پروتئینای حیوونی باشه، است. البته افراد گیاهخواری که فقط گوشتا رو از برنامه غذایی خود حذف می کنن اما تخم مرغ و لبنیات می خورن، مشکل چندانی از نظر دریافت پروتئینای حیوونی ندارن و بیشترین آسیب، متوجه گروهی می شه که تموم منابع حیوونی رو از برنامه غذایی خود حذف می کنن.

 

مگه منابع گیاهی نمی تونن پروتئین لازم بدنمون رو تامین کنن؟

منابع گیاهی هم می تونن بخشی از پروتئین موردنیاز بدن رو تامین کنن اما کیفیت پروتئینای گیاهی و حیوونی باهم فرق داره و شکلای جور واجور حیوونی اون کیفیت بالاتری داره. کلا، پروتئینا واسه تامین اسیدهای آمینه لازم بدن، لازم و لازمن. بخشی از اسیدهای آمینه لازم در بدن ساخته نمی شن و باید از راه مصرف خوراکی ها وارد بدن شن و بخشی دیگه از این اسیدهای آمینه با دریافت پروتئین کافی در بدن ساخته می شن. وقتی آمینواسیدها به صورت کامل در بدن ساخته می شن که هم منابع گیاهی و هم منابع حیوونی پروتئینا رو مصرف کنیم. اگه بخوایم با رژیمای گیاهخواری مطلق، پروتئین لازم بدن رو فقط از راه گیاهان به دست بیاریم، به طور حتم در دریافت اسیدهای آمینه دچار مشکل می شیم مگه اینکه رژیم غذایی با دقت بسیار زیاد، تنظیم و برنامه ریزی شه.

 

مهم ترین آسیبای به وجود اومده به وسیله کمبود دریافت پروتئین چیه؟

پروتئینا مانند چربیا و کربوهیدراتا، جزو بزرگ مغذیا حساب می شن. کربوهیدراتا و چربیا، هم به عنوان منابع سوخت در بدن کاربرد دارن و هم در کارکرد ساختمانی بدن، نقش اجرا می کنن. کمبود پروتئین در بدن می تونه باعث ایجاد مشکل در ساخت بافت عضلانی و تولید آنزیما و هورمونای بدن شه. به عبارت ساده تر، ساختار بدن آدمایی که با سوءتغذیه به وجود اومده به وسیله کمبود پروتئین مواجه هستن، دچار اشکال و مشکل می شه.

 

 

درسته که بیشتر گیاهخواران یا خام خواران با کمبود ویتامین های گروه B مواجه هستن؟

بله، معمولا بیشتر گیاهخواران و خام خواران، با کمبود ویتامینای گروه B، به خصوص ویتامین B۱۲ و مشکلات به وجود اومده به وسیله اون مواجه ان، به خاطر همین در بیشتر موارد، مجبور به به کار گیری مکملای گروه B و ویتامین B۱۲ می شن.

 

 

درباره مشکلات کمبود ویتامینای گروه B در بدن هم می گین؟

یکی از مهم ترین مشکلات کمبود ویتامین B۱۲، افزایش خطر دچار شدن انگار کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیکه. از طرف دیگه، کاهش دریافت ویتامینای گروه B، باعث کاهش سوخت وساز کربوهیدرات (قند) هم می شه و نقشی هم در ریزش مو داره پس آدمایی که رژیمای گیاهخواری مطلق دارن و زیرنظر متخصص هم نیستن، در برابر کم خونی ان.

 

 

ممکنه پیروی از رژیمای گیاهخواری به بعضی بیماران واسه بهبود شرایطشان پیشنهاد شه؟

بعضی افراد، گرفتار به چربی یا کلسترول خون بالا هستن و بعضی هم از مریضی کبد چرب رنج می برن. همونجوریکه می دونین، پروتئینای حیوونی مانند شکلای جور واجور گوشت ها (به خصوص گوشتای قرمز)، شامل چربیای اشباع هستن. از طرفی، بدن ما واسه دریافت چربیای اشباع با محدودیتایی روبرو شدن. مثلا می تونیم فقط ۷ تا ۱۰ درصد از انرژی لازم روزانه خود رو از راه مصرف چربیای اشباع که بیشتر در منابع حیوونی وجود دارن، تامین کنیم. علاوه بر این، از اونجا که معمولا در مصرف گوشتا، به دلیل خوشمزه بودنشون، زیاده روی می شه، افراد گرفتار به کبد چرب یا چربی و کلسترول خون بالا می تونن تا زمان بهبود و کنترل مریضی، از رژیمای گیاهخواری پیروی کنن. با این حال، رژیم گیاهخواری در هر شرایطی باید زیر نظر متخصص تغذیه برنامه ریزی شه و افراد مریض هم باید بعد از کنترل مریضی خود و جا دادن دوباره منابع پروتئین حیوونی در برنامه غذایی شون، در مصرف اونا حد تعادل رو رعایت کنن.

 

 

پیشنهاد تون به آدمایی که به دلیل اعتقادهای شخصی و نه واسه حفظ سلامت، به رژیمای گیاهخواری روی می یارن؟

بعضی افراد واسه سالم تر بودن رژیمای گیاهخواری، به اونا روی نمی بیارن بلکه می گن که حیوانات هم موجودات زنده ای هستن که ما نباید واسه رفع گرسنگی ، اونا رو بکشیم و بخوریم و مثلا از شیر یا گوشت اونا استفاده کنیم. اینجور آدمایی با خوردن گوشت و اجناس دامی، دچار ناراحتی خاطر می شن و بار روانی سنگینی به دوششون میفته. اگه این گروه از افراد، با حذف غذاهای دامی از برنامه غذایی خود دچار آرامش خاطر می شن و از آسیبای روانی دور می مانند، اشکالی نداره که گوشت و فرآورده های دامی نخورن اما باید تحت نظر متخصص تغذیه باشن تا جسمشون هم خراب نشه.

 

حرف آخر؟

پیشنهاد ما به تموم افراد چاق و لاغر، سالم یا مریض اینه که خودسرانه و به خاطر پیروی از مد، به رژیمای گیاهخواری، مخصوصا خام خواری، روی نیارن. آدمایی که میخوان درست غذا بخورند و الگوهای غذایی خود رو اصلاح کنن، باید تموم گروه های غذایی رو در برنامه روزانه خود دارا باشن و در کنار پروتئینای گیاهی، پروتئینای حیوونی رو هم در حجم متناسب و متعادلی مصرف کنن. در آخر، بهتره بدونین که دوری از هرگونه زیاده روی و کوتاهی و حفظ تعادل، تناسب و تنوع در برنامه غذایی، رمز سلامت همه ماست.

دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *