از سیر تا پیاز امگا ۳ و نقش امگا ۳ در کنترل بیماریها | تغذیه سالم

آکا ایران-یه کارشناس تغذیه گفت: امگا ۳ تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنشای عصبی و افسردگی داره.

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب لازمه که در ساختمون بعضی چربیا وجود داشته و ویژگیای خاصی داره. این اسیدهای چرب رو به خاطر این لازم نامیده ان که واسه ادامه زندگی بدن به طور کامل لازم ان و به وسیله بدن خود آدم قابل تولید نیستن و حتما باید از راه رژیم غذایی و مکملا تامین شن.

در واقع بدن آدم واسه برطرف کردن نیازای خود، به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز داره.

این کارشناس تغذیه گفت: در مورد شناسایی اسیدهای چرب اولین تحقیق به سال ۱۹۵۰ برمیگرده و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد.

مطالعه روی خون اسکیموها نشون داد، با وجود اون که اسکیموها غذای اصلی خود رو از گوشت حیوانات پرچرب شکاری جفت و جور می کردن ولی اسیدهای چرب موجود در خون اونا مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگا می شد.

قنبری ادامه داد: در اون چند سال امگا ۳ رو هم معنی با روغن ماهی می دونستن اما اسیدهای چرب امگا ۳ در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته خوب شناخته شدن و در بیست سال گذشته در مورد نقش اونا در سلامت، تحقیقات بیشتری انجام شده.

ایشون در مورد خواص امگا ۳ اعلام کرد: چربیا در ساختمون سلولی بدن و به خصوص سلولای مغزی شرکت دارن. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقشای به خصوصی اجرا می کنن.

تحقیقات نشون دادن امگا ۳ تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنشای عصبی و افسردگی داره، طوری که اگه روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران گرفتار به میگرن داده شه، در بعضی موارد موجب کنترل مریضی اونا می شه.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: طبق تحقیقات گذشته انجام شده، امگا ۳ نه فقط در پیشگیری از بعضی سرطانا و بیماریای قلبی بلکه در کاهش مشکلات شیمی درمانی هم موثر هستن.

مصرف امگا ۳ در بیماران گرفتار به سرطان پستون به خصوص مریضایی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرن و دچار مشکلات عصبی هستن و اعصاب دست و پای اونا دچرا گز گز و درد شدید می شه، خوبه.

قنبری گفت: بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا ۳، شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتون و گردوه. در واقع منبع امگا ۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی هست. در گیاهان هم روغنای سویا، آفتابگردان، دانه کتون و گردو، فندق و کنجد شامل امگا ۳ هستن.

علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا ۳ مانند بعضی نونا، آب میوه ها، روغنا و تخم مرغ مورد پیشنهاد کارشناسان تغذیه س.

این کارشناس تغذیه در جواب به این سوال که ماهی بخوریم یا مکمل شامل امگا ۳؟ گفت: اگه در سبد غذایی خونواده به صورت میانگین ۳ تا ۴ بار در هفته هر بار ۸۰ تا ۱۲۰ گرم ماهی مصرف شه، افراد اصلا احتیاجی به مصرف امگا ۳ ندارن ولی اگه ماهی مصرف نمی شه، میشه از مکمل امگا ۳ استفاده کرد.

قنبری ادامه داد: مقدار مکمل مصرفی در دوز غیردرمانی، یه گرم در روز و در دوز درمانی ۳ گرم در روزه. مکمل امگا ۳ باید زیر نظر دکتر و پس از انجام آزمایشای لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن، تجویز شه چون مصرف خودسرانه این مکمل، آسیب به دنبال داره.

ایشون گفت: از اونجا که مکمل امگا ۳ یه نوع اسید چربه؛ اگه بیشتر از مقدار لازم مصرف شه، با اسید چرب امگا ۶ که واسه کارکرد بینایی و مغزی لازمه رقابت می کنه و اندازه جذب اونو پایین می آورد.

از طرف دیگه وقتی امگا ۳ به طور خاص در برنامه ریزی گذاشته می شه، کلسترول که واسه غشای سلولای بدن لازمه، کم شده و اتحاد غشاهای سلولی از بین میره.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در دوره های خاصی مانند بارداری یا شیردهی هم مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می تونه خطرساز باشه.

افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن پاسخای سیستم ایمنی رو از جا در آورد و واکنشای دفاعی مانند جواب به میکروبا رو ضعیف می کنه. افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن هم اینکه می تونه تری گلیسرید خون رو به عنوان تامین کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین تر آورد و فرد رو دچار کمبود انرژی کنه.

هم اینکه اضافه دریافت اون در بدن اکسید می شه و پس از اکسیداسیون، به بافتای جور واجور از جمله عروق و حتی کبد آسیب میرسونه و موجب ایجاد کبد چرب شه.

ایشون گفت: با تموم خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ داره ولی واسه بعضی هم مضره. افراد دچار مشکلات خونی، کسائی که پوستشون خیلی راحت دچار کوفتگی و کبودی می شه، آدمایی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنن، آدمایی که به غذاهای دریایی حساسیت دارن و کسائی که فشارخون خیلی بالا و کنترل نشده دارن، نباید امگا ۳ مصرف کنن.

قنبری تاکید کرد: مصرف دوز بالای امگا ۳، سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه؛ پس کسائی که سیستم بدنشون ضعیفه، نباید اونو استفاده کنن.

این کارشناس تغذیه در توضیح نقش امگا ۳ علیه بیماریا گفت: مصرف امگا ۳ در واقع می تونه در نبود دچار شدن به یه سری از بیماریا به درد بخور باشه.

اولین و مهمترین تاثیری که امگا ۳ به اون معروف شده، نقش اون در پیشگیری از بیماریای قلبی و عروقی است، هم اینکه رژیم غذایی پر از امگا ۳، مانع خشکی و ریزش مو می شه.

ایشون اضافه کرد: به گفته پزشکان، سالمندان واسه پیشگیری از فراموشی باید غذاهای شامل امگا ۳ مصرف کنن. هم اینکه امگا ۳ موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شه.

قنبری ادامه داد: یافته های تحقیقات نشون میده آدمایی که اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ در خون اونا کمه، نسبت به بقیه رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارن و هم دارای علائم ضعیف افسردگی هستن، در عین حال آدمایی که اسیدهای امگا ۳ بیشتری در خون دارن سازگارترند.

ایشون گفت: بهتره مکمل امگا ۳ رو همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد چون مکمل اون یه جور روغنه و همراه غذا بهتر جذب می شه البته آدمایی که پس از مصرف اون دچار ضعف در پا می شن، می تونن مکمل رو قبل از خواب مصرف کنن.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *