از سکته های مغزی و قلبی در بیماران دیابتی چگونه پیشگیری کنیم؟ | بیماری

کسائیکه مریضی دیابت دارن از این می ترسن که نکنه پاشون قطع شن ویا کور شن ولی بیشترین آسیب مریضی دیابت برروی مغز و قلب آدم است کسی که دیابتیه مغز و قلبش از کار میفته و باید عارضه های دیابت رو جدی بگیرن و مرتب واسه کنترل قند خون مراجعه کنن که از عارضه های اون در امان باشن

حدود ۶۵ درصد بیماران گرفتار به دیابت نوع ۲، در اثر سکته قلبی یا مغزی از بین می رن. وقتی که دیابت در فردی تشخیص داده می شه،  شایدً حدود ۱۰ سال قبل از اون، نشونه های پیش دیابتی رو داشته. به هر حال پس از دچار شدن به دیابت نوع دو، خطر دچار شدن به بیماریای قلبی خیلی زیاده و معمولاً پس از گذشت ده سال از دچار شدن به مریضی دیابت، اولین نشونه های مریضی قلبی ظاهر می شه.بیشتر بیماران گرفتار به دیابت نوع ۲ ، با رقابت بزرگی روبرو هستن، چون معمولاً علاوه بر مشکل متابولیسم گلوکز، مشکلاتی مربوط به کلسترول، فشارخون بالا و اضافه وزن هم دارن.

۱. قندخون تون رو کنترل کنین. اگه واسه کنترل قندخون تون دارو تجویز شده، حتماً اونو استفاده کنین. واسه اطمنیان از سطح قندخون، دست کم سالی دوبار تست هموگلوبین AC1 رو انجام بدین. در این تست اندازه گلوکز وصل به گلبولای قرمز خون مشخص می شه، که یکی از نشونه های کنترل قند خون در سه ماه گذشته س (اندازه اون باید کمتر از ۷درصد باشه). واسه اطمنیان بیشتر می تونین اندازه قندخون روزانه رو با دستگاه خونگی کنترل قندخون سبک سنگین کنین (عدد اون قبل از خوردن غذا باید بین تا mg/dL130  و یک تا دو ساعت پس از خوردن غذا کمتر از mg/dL180 باشه.)

۲. روزی نیم ساعت فعالیت بدنی انجام بدین. دست کم نیم ساعت در هر روز فعالیت بدنی داشته باشین. مثلاً نیم ساعت پیاده روی کنین یا بعد از هر وعده غذایی، ۱۰ دقیقه پیاده روی کنین. واسه بالارفتن از آسانسور استفاده نکنین و از پله ها بالا برید. تلاش کنین واسه خرید بدون اتومبیل به بازار برید یا دست کم اونو دورتر از محل خرید پارک کنین.

۳. غذاهای سالم بخورین. نانی که از غلات کامل جفت و جور شده استفاده کنین . حبوبات، میوه و سبزی بخورین و غذاهای شامل کلسترول و چربی اشباع رو از رژیم غذایی تون خط بزنین.

۴. فشار خون تون رو اندازه گیری کنین. به طور منظم فشارخون تون رو اندازه گیری کنین. عدد اون باید کمتر از ۸۰/۱۳۰ باشه. بهتره دستگاه اندازه گیری فشار خون در منزل داشته باشین.

۵. اگه اضافه وزن دارین، وزن تون رو کم کنین. با به کار گیری رژیم غذایی علمی وزن تون رو کم کنین. رژیم غذایی باید همونجوریکه تموم مواد لازم بدن رو تامین می کنه، قند خون رو هم در سطح مجاز حفظ کنه.

۶. سیگار نکشید. اگه سیگار می کشید، تلاش کنین این عادت رو کنار بذارین. اگه موفق نشدید، ناامید نشید و تصورنکنید قادر به ترک سیگار نیستین. روشای بسیاری واسه ترک سیگار هست، اما باید بارها اونا رو بکار بندید تا آخرسر موفق شید.

۷. کلسترول خون تون رو اندازه گیری کنین. دست کم سالی یه بار آزمایش کلسترول خون انجام بدین.

۸. در مورد استفاده روزانه از قرص آسپرین با دکتر تون مشورت کنین. استفاده دوز پایینی از آسپرین، خطر حمله قلبی و مغزی رو تا اندازه ای کم می کنه. البته به کار گیری آسپرین واسه همه مناسب نیس، پس بهتره قبل از به کار گیری اون با دکتر تون مشورت کنین.

منبع : hidoctor.ir

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *