از سندرم گردن پیامکی چه می دانید؟ | بیماری

یکی از این مریضیای جدید دنیای مدرن «گردن پیامکی» است. این مشکل بیشتر در میان جوونا دیده می شه. باوجود اینکه جوونا بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده می کنن باید بیشتر مراقب ستون فقرات و گردن شون باشن، پس درباره این مشکل بیشتر بدونین و از بروز اون پیشگیری کنین.

 

گردن پیامکی چیه؟
وقتی بر اثر نگاه کردن دراز مدت به وسایل الکترونیکی بدون سیم مانند گوشی موبایل و تبلت دچار گردن درد میشین به این مریضی مدرن «گردن پیامکی» میگن. از نشونه های این مشکل اینه که شاید دچار سردردهای طولانی شید و حتی در بخشای بالای کمر و شونه ها هم درد داشته باشین.

 

تحقیقات نشون میده ۷۰درصد از افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله در خطر دچار شدن به این مریضی قرار دارن. موضوع از این قراره که وقتی واسه به کار گیری گوشی موبایل و تبلت سرتون رو خم می کنین، این حرکت در دراز مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسیب وارد می کنه و مشکلاتی واسه تون پیش میاد. درنتیجه این مریضی که به وجود اومده به وسیله خم کردن دراز مدت سر به منظور به کار گیری موبایل و گوشی موبایل در میان افراد جوامع جور واجور عادی شده، با عنوان «گردن پیامکی» شناخته می شه.

 

این مریضی چیجوری ایجاد می شه؟
شاید واسه تون باحال باشه بدونین که سر آدم به طور طبیعی در حدود ۵/۴ تا ۵/۵ کیلوگرم وزن داره. وقتی سر رو به سمت جلو خم می کنین فشار وارد شده بر گردن زیاد می شه و احتمال بروز گردن پیامکی بیشتر می شه. درواقع شایع ترین دلیل دردای گردن وقتی به وجود میاد که بر اثر بی توجهی فشار بیشتری به گردن تون وارد می شه. وقتی قوس طبیعی گردن از بین میره احتمال پارگی، تخریب، فشار و فرسودگی مهر ها و ساختار گردن بیشتر می شه و ممکنه سردرد، گردن درد، دست درد و بی حسی هم به وجود بیاد.

 

محققان مرکز بازتوانی جراحی نخاع در نیویورک واسه بررسی این مشکل مدلای کامپیوتری رو مورد بررسی قرار دادن. این محققان پس از مثل سازی کامپیوتری سروگردن تاثیر خم شدن سر و گردن رو بارها آزمایش کردن و درآخر به این نتیجه رسیدن که هرچقدر سر بیشتر به جلو خم شه فشار بیشتری بر گردن و شونه ها وارد می شه.

 

چیجوری از گردن پیامکی دور بمونین؟
به گفته محققان این روزا بیشتر آدما به صورت میانگین حدود دو تا چهار ساعت سرشون رو روی گجتای جور واجور خم می کنن. نوجوانان و دانشجویان هم بیشتر از دیگر گروه ها درمعرض خطر هستن و شاید دوری این کار در زندگیای امروزی خیلی ممکن نباشه.

 

وقتی این افراد چانه خود رو به سینه شون می چسبونن، فشار بیشتری به گردن وارد می شه و بی توجهی به این موضوع در میان افراد کم سن و سال عادی تره. زندگی ساکن و کم جنب و جوش و گذروندن ساعتای طولانی جلوی کامپیوتر هم باعث افزایش گسترش این مشکل می شه. بیشتر کاربران کامپیوتر در دوران میانسالی و حتی در زمان جوونی دچار گردن درد می شن.

 

 

پس مهمه که واسه پیشگیری از آسیبای گردن چند نرمش ساده رو انجام بدین:

– تمرین گردن: اول از سر جای تون بلند شید. دستا رو از پشت قلاب کنین. بعد گردن رو آروم به سمت راست خم کنین و بعد سر جای اول برگردونین. همین حرکت رو به سمت چپ تکرار کنین. این حرکت رو سه بار انجام بدین.

 

– تمرین شونه ها: وقتی همیشه روی میز یا روی صفحه گجتا خم میشین، شونِهاتون درمعرض آسیب قرار می گیرن. واسه پیشگیری از بروز مشکلات شونِه یه حرکت ساده هست؛ از جای تون بلند شید، پاها رو به اندازه عرض شونه ها باز کنین، بعد هر دو شونِه رو به سمت بالا حرکت بدین و بعد آهسته به جای اول برگردونین. این حرکت رو چند بار تکرار کنین.

 

نکته: هر حرکت کششی رو دست کم یک تا دو بار تکرار کنین و در هر حرکت پنج تا ۱۰ثانیه بمونین. انجام این حرکات انقباضات عضلات شما رو نابود می کنه.

منبع:مجله زندگی ایده آل



Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *