از سرطان فرار کنید | بیماری

تحقیقات نشون میده نزدیک به ۰ نوع ترکیب شیمیایی مسموم کننده در ترکیب لوازم آرایشی هست.
به گفته دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه یکی از دلایل مهم دچار شدن به سرطان در کشور ما، تغییر در سبک زندگی مخصوصا تغییر در الگوی غذاییه. به گفته دکتر وفا اگه الگوی تغذیه ای در کشور ما تغییر کرده و مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، دریافت روزانه ویتامین D و ورزش روزانه در برنامه زندگی مردم ما وارد شه، آمار دچار شدن به سرطان به طور زیادی کاهش خواهدیافت. بر این پایه، اول به بررسی خوراکیایی می پردازیم که باید از برنامه روزانه زندگی حذف شده و در ادامه به نکته های تکمیلی دیگری واسه دور موندن از دچار شدن به سرطان می پردازیم.

آشپزخانه بدون خرچنگ

۱- گوشتای فرآوری شده: نمک، افزودنیا و نگه دارنده های اضافه شده به این نوع گوشتا (مثل سوسیسا و کالباسا) و دودی کردن بعضی از اونا، این خوراکیا رو به مواد غذایی سرطان زا تبدیل می کنه. دلیل اونم ترکیب سرطان زایی به نام «نیترات سدیم» است. بررسی انجام شده در ۱۰ کشور اروپایی به مدت ۱۳ سال نشون میده با مصرف روزانه ۱۶۰ گرم از این گوشتا، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله دچار شدن به سرطان تا ۴۴ درصد زیاد میشه.

۲- گوشت قرمز: مصرف روزانه گوشت قرمز خطر دچار شدن به سرطان پروستات و روده در مردان و سرطان سینه در زنان رو زیاد می کنه.

۳- سمپاشی شده ها:
باید شکلای جور واجور «ارگانیک» رو جانشین شکلای جور واجور اجناس باغی کرد. آزمایشا نشون میده در ۹۸ درصد موارد آزمون وجود باقی مونده آفات نباتی در شکلای جور واجور سیب و در درصد موارد در شکلای جور واجور انگور، پرتقال و توت فرنگی مثبته.

۴- کنسرویا: بیشتر اجناس کنسروی مخصوصا شکلای جور واجور بسته بندی شده در ظروف آهنی، با وجود لایه لاک محافظی که داخل قوطی استفاده می شه، شامل  ترکیبی به نام «بیسفول A» یا BPA هستن. به دلیل اسیدی بودن کنسرو «رب گوجه فرنگی» اندازه این ترکیب در رب گوجه از همه شکلای جور واجور کنسروها بیشتره.

۵- ماهیا (مخصوصا سالمون پرورشی): حدود ۶۰ درصداز ماهیای «سالمون» آلوده به مواد شیمیایی هستن. دلیل اون به کار گیری آنتی بیوتیک در پرورش آنهاس.این ترکیبا پس از ورود به بدن، ایجاد کننده دچار شدن به سرطانه. آزمایشای انجام شده روی «کبد» ماهیای سالمون پرورشی نشون میده اندازه آلودگی موجود در کبد اونا، ۳۰ برابر سالمون آزاده.

۶- چربا: اگه چربیا از نوع اشباع شده یا همون جامد باشن، خطر چند برابر خواهدشد.

۷- نمک سودها: این خوراکیا به دلیل نمک زیادی که دارن، ایجاد کننده دچار شدن به سرطان مخصوصا سرطان دستگاه گوارش هستن. این خوراکیا شامل ترکیبایی از گروه «نیتراتا» هستن. پس از مصرف این خوراکیا، نیترات به «ان- نیتروز» تبدیل می شه. این ترکیب، شاخص ترین عامل ایجاد سرطانای گسترده با جلو رفتن سریع در بدن مانند سرطان دستگاه گوارش است.

۸- سرخ شده ها: گرما چربی و تغییرات مولکولی مواد غذایی، ایجاد کننده ایجاد ترکیبای ناجور در غذاس. یکی از این ترکیبا «آکریل آمید» است. این همون ترکیبیه که در بیشتر غذاهایی که سرخ شدن، تنقلات کارخانه ای مانند چیپس، سیب زمینیای ارائه شده در رستورانای عرضه کننده شکلای جور واجور فست فود، هست. آکریل آمید در سیگار هم هست.

۹- غلات بدون سبوس: نون سفید و دیگه شکلای جور واجور نونای فانتزی جفت و جور شده از آرد سفید، یکی از عوامل ایجاد کننده دچار شدن به سرطان هستن. این خوراکیا بیشتر قند بالایی دارن. پس پس از خوردن اونا اندازه قند خون و تشرح انسولین بالا میره.

۱۰- شکر تصفیه شده و شیرین کننده های مصنوعی: شاخص ترین شیرین کننده مصنوعی، آسپارتامه. این ترکیب در نوشابه ها، آبنباتا و شکلاتای رژیمی هست.

زندگی بدون خرچنگ

۱- به تفلون نچسبید: ظروف تفلونی شامل ترکیبای فلوئودار هستن. هر نوع وسیله خوراک پز با عنوان «تفلون» یا «ضد خش و چسبندگی» شامل مشتقات فلوئور هستن. در اثر گرما، ترکیبای فلوئوردار تجزیه شده و این گاز مسموم وارد مواد غذایی در حال سرخ کردن یا پختن می شه.

۲- کمتر نقاشی کنین:
تحقیقات نشون میده نزدیک به ۰ نوع ترکیب شیمیایی مسموم کننده در ترکیب لوازم آرایشی هست که از جمله شاخص ترین اونا میشه به پارابنا، فتالاتا، آنتی باکتریال ها، مواد معطر ۲۰ و ۴ دی اگزان، هیدروکوئینون، ذرات نانو و فرمالدئید اشاره کرد، پس تا حد ممکن از این ترکیبا کمتر استفاده کنین.

۳- کمتر بشورید: به کار گیری ضدعفونی کننده های شیمیایی مخصوصا شکلای جور واجور قوی اونا مانند قارچ کشا و از بین برنده های کپکا، خطر دچار شدن به سرطان سینه در زنان رو دو برابر زیاد می کنه. تنها پاک  کننده و ضدعفونی کننده سالم، آب و صابونه.

۴- کمتر تزئین کنین: انتشار ترکیبای فرمالدئید از نئوپان و دیگه چوبای فشرده، ترکیب شیمایی پارچه ها و رنگای بودار از دیگر عوامل سرطان زا در خونه هستن. به کار گیری وسایل چوبی طبیعی مانند گردو، بامبو، آلبالو و… پردها با الیاف نخی و رنگ کردن منزل با رنگای بی بو از راهکارهای دور موندن از عوامل سرطانزاست.

۵- سالم روشن شید: جدا از اینکه بخار و ذرات ناسالم به وجود اومده به وسیله شکستن لامپای کم مصرف، فضای خونه رو آلوده کرده و باید با دستکش اونو جمع کرد، با هر بار روشن شدن این لامپا هوای تنفسی خونه با گاز ناسالم داخل این لامپا آلوده می شه.

۶- ماشین رو خاموش کنین: از هر فرصتی واسه جنب و جوش بدنی استفاده کرده و بذارین بدن با جنب و جوش کافی، سوخت و ساز مناسب داشته باشه.

۷- از دود، دور شید: روی صبحت مون با شماس که هنوز آلوده نشده یا تازگیا آلوده شدین. دخانیات، یکی از مهم ترین عوامل دچار شدن به سرطان دستگاه تنفسی، خون و گوارشه.

منبع : مجله همشهری دانستنیها

جمع آوری سلامت اکاایران

Post Author : ماه نشان

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *